Odwieczne pytanie...

a Przemku czemu taka nazwa czy Ty pijesz Żubra?  To pytanie wraca jak bumerang za każdym razem gdy komuś w samochodzie przypomni się czym jedzie ;) Oczywiście na samo słowo jeżdżę Żubrem robi się banan na twarzy i kojarzy się z różnymi napojami wyskokowymi ;)
Prawda jest zgoła inna i zwykłem nie przyznawać się do niej tłumacząc tylko jak powstała nazwa i że to niby wybrali ludzie  za mnie jako pewna grupa badawcza ;)
Natomiast widzę ,że moja kuzyna Marcina ( pozdrawiamy serdecznie ) znalazła zdjęcie pewnego Żubra i wypada się przyznać że stąd właśnie wzięła się nazwa naszego OSK.
Poniżej kilka zdjęć i informacji o prototypie Żubra :)

Żubr to marka polskiego samochodu ciężarowego produkowanego w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu w latach 1960-1966(?). 









PROTOTYP AUTOBUSA "ŻUBR"
1955 r. ŻUBR A 81 ODRA 
Image
W połowie lat 50. pojawiało sięzapotrzebowanie na wielkopojemne autobusy mogące lepiej spełniać swe zadania przewozowe. W warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego opracowano w tych latach i przebadano podwozie autobusu Żubr A81 Odra z 45 miejscami siedzącymi. W porównaniu z innymi wykonywanymi w tym czasie podwoziami (patrz np. Żubr 4x4) rama autobusu miała powiększony rozstaw osi, a całe podwozie było znacznie obniżone. Sylwetka autobusu była nowoczesna i utrzymana w obowiązujących w owych latach tendencjach stylistycznych. Pojazd został przekazany do Jelczańskich Zakładów Samochodowych, które dopiero pięć lat później podjęły produkcję autobusów na bazie czechosłowackiej licencji firmy Karosa, a Odra pozostała jeżdżącym prototypem.



Żubr 4x4 PROTOTYP:
Image
1955 r. ŻUBR A -01 4x4 
W Biurze Konstrucyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w ramach opracowywanego programu uruchomienia produkcji samochodów dużej ładowności wykonano prototyp ciężarówki z nadwoziem samiowyładowczym i z napędem na cztery koła. Była to wersja pochodna dużego samochodu ciężarowego o ładowności 8 ton o nazwie Żubr , która w wersji 4x4 miała ładowność 7 ton. Podwozie tego pojazdu opracował zespół inż. Witolda Kończykowskiego, przekazując w styczniu 1954 roku rysunki konstrukcyjne do prototypowni, a latem 1955 roku jeździł już gotowy prototyp, który przechodził jazdy próbne. Doświadczenia zdobyte przy opracowywaniu tego modelu Żubra 4x4 były wykorzystane przy wdrażaniu do produkcji różnych modeli samochodów Jelcz, produkowanych później w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. 

I to tyle o starościach fajnie by było mieć takiego Żubra na stanie jako wizytówkę firmy do czego będę zmierzać ;) 
Jest też nowy Żubr :)
Ale zdecydowanie mam sentyment do tego starego ) 



I dlatego nazwa taka powstała ; ) :))))