Dobre rady zawsze w cenie ; )

Helo ;)
Dalszy ciąg zmagania z egzaminem na prawo kategorii B. Czyli na traktor i inne udane pojazdy, którymi przyjdzie Wam się poruszać.
Egzamin na prawo jazdy ma swoje reguły, i są one ściśle związane z instrukcją egzaminowania, czyli jak bardzo coś wydaje się bezsensu w realnym poruszaniu się po drogach ( strzałki warunkowe czyli sygnalizator S2  ) oraz inne niuanse ruchu drogowego będą ściśle przestrzegane.
Klucz do zdanego pozytywnie egzaminu ? Nie popełnić błędów które egzamin przerywają. Jeśli już dostaliście dokumenty od instruktora to pewnie wierzy on, że umiecie już wszystko, czyli że wypadałoby się jeszcze coś poduczyć aby nie zawieść pokładanych nadziej przez Waszego instruktora oraz oczywiście nie zawieść siebie ; )

Zaczynamy .
Poniżej karta przebiegu egzaminu, wraz z właściwymi rubryczkami, które trzeba mieć zapełnione pozytywnie ;)

Część zadań została już omówiona przy poprzedniej części poradnika, czyli wszystko to co będzie wykonywane na placu manewrowym.
Dalsza część to już ruch drogowy, i tam będziemy wykonywać poszczególne zadania.
Trzeba wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy poszczególnym zadaniu i mieć świadomość, że część zadań będzie wykonywana raz (jeśli wykonana zostanie pozytywnie) a część zadań takich jak prędkość itp. będzie oceniana przez całość trwania egzaminu.

Parkowania – Zadania 3. 4.1 ,5
Parkowanie prostopadłe wjazd przodem wyjazd tyłem
Parkowanie skośne wjazd przodem wyjazd tyłem
Parkowanie równoległe wjazd tyłem wyjazd przodem.
Każde z nic jest ściśle omówione w prezentacji dostępnej na tej stronie więc tam odsyłam do techniki wykonania.
Trzeba wiedzieć, że parkowanie będzie jedno z tych 3 a jakie pozostaje do wyboru egzaminatora. Najprostsze to równoległe z uwagi na bardzo dużo miejsca do parkowania ( 2 pojazdy egzaminacyjne muszą się zmieścić ) najtrudniejsze skośne na wąskich jednokierunkowych. Za każdym jednym razem obowiązuje jedna zasada  POWOLI !!!
I dodatkowa informacja dla wszystkich którą pragnę się podzielić – samochód będzie skręcał tylko jak będziecie kręcili kierownicą, wszelkie inne próby wpłynięcia na tor jazdy wolą, skupieniem itp. nie będą się udawały. ;)
Wbrew pozorom parkowanie zwykle się udaje, powodem przerwania egzaminu jest wyjazd pod samochód, czyli nie ustąpienie pierwszeństwa przy włączaniu się do ruchu. Naprawdę trzeba wziąć sobie do serca słowo powoli i rozglądać się cały czas, pamiętajmy o tym, że inne pojazdy poruszają się nie są zastygnięte w miejscu na czas Waszego egzaminu.

Zadanie nr 6 zawracanie.

Zawracanie z użyciem biegu wstecznego bo o tym mowa w tym zadaniu będzie odbywała się w ruchu drogowym z wykorzystaniem jakiegoś miejsca do tego ( brama, skrzyżowanie, wjazd na parking itp.)
Pamiętamy aby zawracać tyłem jeśli miejsce wyznaczone przez egzaminatora zostało z prawej strony jezdni ( wjazd tyłem w miejsce wyznaczone ) oraz zawracamy przodem jeśli miejsce zostało wyznaczone z lewej strony ( wjazd przodem w miejsce wyznaczone i wyjazd tyłem ). Przy zawracaniu należy pamiętać aby ustawiać się do prawej krawędzi zgodnie z zasadami ruchu prawostronnego. Przy wyjeżdżaniu należy się upewnić czy nie przeszkodzimy komuś czyli trzeba się rozglądać.

Zadanie 1. Włączanie się do ruchu.
Nic trudnego w tym zadaniu nie ma. Jest tylko jedna zasada włączasz się do ruchu jedziesz ostatni. Zadanie jest powiązane z parkowaniem, zawracaniem, zatrzymaniem do miejsca wskazanego itp. Zawsze należy mieć świadomość, że na drodze mogą być inne pojazdy i im właśnie należy ustąpić pierwszeństwa jak i innym uczestnikom ruchu co na pewno już każdy wie przecież ;)

Zadanie 2. Jazda drogami dwukierunkowymi.
Trochę enigmatyczne i ogólne bo właściwie poruszeni się takimi drogami będzie miało miejsce podczas większości egzaminu. Co będzie oceniane ? Wszystko. Pamiętamy o właściwym stosowaniu się do zasady ruchu prawostronnego oraz właściwym pokonywaniu zakrętów i ustawianiu się we właściwych miejscach prze zmianach kierunków jazdy w lewo ( nie ścinać zakrętów, ustawiać się do osi jezdni) oraz zmianach kierunków jazdy w prawo itp.

Zadanie 3. Jazda drogami jednokierunkowymi
Ogólnie oceniane będzie to, czy przy samym końcu tej drogi podczas zmiany kierunku jazdy w lewo ustawicie się do lewej strony jezdni. Starajcie się ustawić w miarę prostopadle do jezdni będzie więcej widać przez prawą szybę ; )

Zadanie 4.1 Skrzyżowania równorzędne.

Jak tu można oblać pomyślicie ? Ano prosto. Należy wjechać w jakąś drogę osiedlową których cała masa przy szpitalu wojewódzkim. Jedzmy sobie kurczowo patrząc przed siebie i przejeżdżamy na ślepo bez upewnienia się na prawo bez zwalniania itp.
Po pierwsze szczególna ostrożność wymagana przy skrzyżowaniach powinna wyglądać u kierowcy tak, że kierujący który dojeżdża do skrzyżowania przygotowuje się do tego, że ktoś może nadjechać, a że widoczność bywa różna to i zachowanie będzie różne. Jeśli nie widać nic wypadałoby nawet zwolnić do prędkości pozwalającej na zareagowanie na zbliżający się pojazd w celu ustąpienia mu pierwszeństwa. Brak tego nawyku będzie powodował to że będziecie jeździć jak 90 procent kierowców, czyli jak jadę prosto to znaczy ,że ja mam pierwszeństwo do czasu wjechania komuś w samochód.
Na egzaminie będzie to oceniane wiec proszę się uczulić na wszelkie drogi osiedlowe itp.

Zadanie 4.2 Skrzyżowania oznakowane znakami .
Nie ma co tłumaczyć chyba ,że ktoś widzi w napisie STOP – start abo co .
Zachowanie ma być dostosowane do znaków na skrzyżowaniu. Przykładów jest cała masa. Odsyłam do filmu z jazd po trasach egzaminacyjnych, który już na pewno wszyscy macie przecież ;)
PS. Nie zastosowanie się do znaku STOP przerywa egzamin, tak jak i nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Zadanie 4.3 Skrzyżowania z sygnalizacją świetlna lub ruchu kierowanym .
Pewnie nie udało się nikomu trafić na skrzyżowanie na którym ktoś kieruje ruchem i może i dobrze bo kto wie co by to było; )
Sygnalizacja jest dość łatwa
Czerwone – nie jedziemy
Żółte – nie jedziemy
Chyba że nastąpi gwałtowne hamowanie podczas zmiany sygnały z zielonego na żółty aby tego uniknąć około 20 metrów przed skrzyżowaniem przełóż nogę na pedał hamulca ;) Zmieni się na żółte bez problemu dohamujesz nie zmieni się pojedziesz dalej ;)
Zielone – jedziemy
Chyba że za skrzyżowaniem nie ma miejsca aby opuścić skrzyżowanie .

Powód najczęstszy przerwania egzaminu związany z sygnalizacją to nieszczęsny sygnalizator S2 – warunkowy jazd po uprzednim zatrzymaniu się przed sygnalizatorem,
Najczęstsze tłumaczenia nie zatrzymania się ?
Ale ja już stałem przed chwilą
Ale on się nie zatrzymał
Ale gdzie się miałem zatrzymać
No chciałem ale trochę dalej .
Nie i jeszcze raz nie należy wiedzieć ,że jak jest warunkowy wjazd to ma być stop przed sygnalizatorem i nie ważne czy staliście już przed samochodem czy że na Krakowskiej czy że w Kozach przed jazdami ;)
A na którym można zawracać ?  Bądź pewny gdzie bo zawracanie nie tam gdzie trzeba przerywa egzamin ;)

Zadania 4.4 pod kryptonimem rondo .

Sygnalizacja to podstawa czyli kierunkowskazy we właściwych miejscach, tak aby każdy wiedział gdzie jedziesz. Rondo to zwykłe skrzyżowanie więc pamiętaj o ogólnej zasadzie egzaminu, nie ma kierunku jazdy podanego przez egzaminatora jedziemy na wprost, na wprost się nie da bo jest zakaz ruchu ( rondo pod Szyndzielnia ) zawracasz sam od siebie.
Rondo typu hulanka wymaga osobnego rozdziału, który nie uwierzycie już jest omówiony w materiałach na tej stronie które przecież już każdy czytał ze 3 razy jak nic….
PS. Ni ufajcie innym kierowcą na rondach oni tam czasem są jak kosmici nie wiedzą gdzie chcą jechać a kierunkowskaz mryga …

Zadanie numer 5 czyli przejścia dla pieszych .

Trudno powiedzieć jest, że nie widziało się pieszego. To znaczy jak się człowiek nie rozgląda to może się to zdarzyć. Dlatego wynaleziono coś takiego jak znak drogowy informacyjny a czasem jeszcze ostrzegawczy, który, nie uwierzycie mówi o tym ,że do takiego miejsca się zbliżacie. Widoczność jest kluczem, i nie chodzi tu oto czy widać dziś niebieskie niebo, tylko czy aby na pewno widzicie dwie strony przejścia i czy tam ktoś się na tym przejściu nie znajduję. Jeśli przegapisz znak to mogą Cię uratować jeszcze znaki poziome powszechnie zwane zebra. Jeśli zbliżasz się do przejścia to wiedz ,że ktoś się pojawić może oto, i wiedz że coś się będzie działo jak go nie zauważysz… Wiedz, że do kasy iść trzeba się zapisać wtedy jeszcze raz na egzamin jak się nie wiedziało wcześniej co to szczególna ostrożność przy przejściach dla pieszych ….

Zadanie numer 7.1. Przejazd przez torowisko.

No jak wiedziesz pod pociąg to egzamin negatywny i można jeszcze być w wiadomościach.
Upewnienie się przed wjazdem nie na torach, oraz jak przejedziecie z prędkością światła przez te polskie super wykonane przejazdy kolejowe to będzie to odebrane nie za dobrze na egzaminie. Pamiętaj też o tym ,że jeśli opuszczanie lub podnoszenie się rozpoczęło to macie stać i cierpliwie czekać przed zaporami. Jeśli sygnał czerwony dalej się świeci a pociąg już pojechał też cierpliwie czekamy. Pośpiech skończy się w kasie….

Zadanie numer 7.2. Tunel. J

Zadanie numer 7.3 Przystanki a raczej przejazd koło ;)

  1. Wiedz, że zabrania się zatrzymywania się na przystankach o przejeżdżaniu przez nie nic przepisy nie mówią, więc jeśli taki przystanek jest zlokalizowany na pasie do prawo skrętu lub na pasie rozpędowym to korzystamy z całości takiego pasa ruchu, przystanek nie powinien Wam przeszkadzać. Co innego autobus, który tam stoi ;)
  2. Autobus ma pierwszeństwo jeśli włączył kierunkowskaz i Twoim obowiązkiem drogi kierowco jest mu ustąpić, trudno się ustępuje jak się ma nogę na gazie. Lepiej przełożyć na hamulec i mieć więcej czasu na reakcje jeśli owy autobus będzie chciał wyjechać. Ocena sytuacji jest kluczem
- widzimy, że ludzie wsiadają – spokojnie można jechać
- widzimy że autobus dopiero przyjechał – spokojnie jedziemy dalej
- stoi na awaryjnych – wysiadają dzieci ( szczególna ostrożność ) ale można jechać
- sygnał stop zgasł ( kierowca przełożył nogę na pedał gazu zaraz pojedzie )  już zwiększona uwaga
- Drzwi się zamykają w autobusie – zwiększona uwaga
I uważajcie na ludzi biegnących do autobusu jakby to był ostatni na świecie bo potrafią cuda robić …


Zadanie numer 8.1 wyprzedzanie.
Tu trzeba mieć w głowie wszystko co pisze w przepisach o wyprzedzaniu . Złota zasada – aby kogoś wyprzedzić wypada jechać szybciej nić ten ktoś !! Na egzaminie aby zapewnić bezpieczeństwo wykonania manewru śmiało możecie chwilowo podczas wykonywania tego manewru zwiększyć prędkość. I wyprzedzamy w miejscach gdzie zezwalają na to przepisy …

Zadanie numer 8.2 Omijanie

Wbrew pozorom łatwo tu oblać. Omijanie jest dość powszechnym manewrem więc na pewno będziecie wykonywać je parę razy na egzaminie. Pamiętajcie o kierunkowskazach i kiedy właściwie trzeba sygnalizować ten manewr jeśli jeszcze nie wiesz zapytaj instruktora, będę przy okazji wiedział kto to czyta co pisze w wolny wieczorno niedzielny dzień których nie mam za dużo ;)
Bezpieczna odległość przy tym manewrze to taka, która pozwoli na reakcje jeśli np. otworzą się nagle drzwi w pojeździe który omijacie. Trochę wyobraźni ;)

Zadanie nr. 8.3 Wymijanie .
J Cóż chyba nikt tu jeszcze nie dał plamy ;)

Zadanie 8.4 Zmiana pasa ruchu .
Natomiast to owszem i to nie raz plama za plamą.
Przy zmianie pasa ruchu pamiętajcie o tym, że pierwszeństwo ma pojazd który już na pasie ruchu się porusza a Wy macie dopiero na niego zamiar wjechać.
Jak odpuścicie sobie pedał gazu podczas wykonywania zmiany pasa ruchu to efekt może być taki ,że Wasz pojazd drastycznie wytraci prędkość a pojazd na pasie ruchu na który macie zamiar wjechać dojedzie do Was bardzo szybko. Czyli lipa. Egzaminator nie ma w zwyczaju kazać zmieniać Wam pasa ruchu w miejscu gdzie jest to niewykonalne, natomiast wykonanie pozostaje Wam miejcie na uwadze ,że różnice w prędkościach będą miały wpływ na wykonanie tego manewru.

Zadanie . 851 852 zmiana kierunku jazdy w lewo oraz w prawo.

Dużo by pisać, ograniczę się do tego, że trzeba by wiedzieć z którego pasa ruchu się będzie jechać w poszczególną stronę. Po to są znaki na jezdni – poziome oraz tabliczki dodatkowe do znaków poziomych dużo wcześniej przed skrzyżowaniem. Patrzcie na znaki w tym przyszłość Waszego egzaminu.  Druga rzecz na którą trzeba zwrócić uwagę to nie ścinanie zakrętów. Podczas zmiany kierunku jazdy w lewo będzie się to kończyć wjazdem „pod prąd” a przy zmianie kierunku jazdy w prawo uderzeniem w krawężnik tylnim prawym kołem.
Pamiętamy również, że przy zmianie kierunku jazdy w lewo ustawiamy się do osi jezdni ( jezdnia dwu kierunkowa) raz do lewej strony jezdni ( droga jednokierunkowa) ;)

Zadanie Kolejne 853 zawracanie na skrzyżowaniu.

No to jest już mega proste – tylko musisz wiedzieć drogi kursancie które skrzyżowanie na to zezwala ;) Trzeba ocenić jaka sygnalizacja kieruje ruchem ( sygnalizator S3 w lewo zabrania zawracania ) oraz jakie znaki występują przed skrzyżowaniem.
Oraz ogólnie należy pojąć że zawracanie odbywa się z lewej strony tudzież ze skrajnego lewego pasa ruchu jeśli droga jest wielopasowa ;P  Amen

Zadanie  9 hamowanie do miejsca wskazanego.

Rozpędzamy się do 50 i zatrzymujemy się płynnie wykorzystując cały odcinek do wyznaczonego miejsca. Bez nagłego awaryjnego hamowania. Zatrzymanie w miarę możliwości przy prawej krawędzi jezdni. Nie używamy kierunkowskazów gdyż kierunkowskazy zgodnie z przepisami prawa służą do sygnalizacji zamiaru zmiany pasa ruchu oraz kierunku jazdy a żadna powyższa okoliczność tu nie ma miejsca. Przy włączaniu się do ruchu po zatrzymaniu ustępujemy wszystkim co są już w ruchu . Czyli uważnie patrzymy po lusterkach.
To zadanie ma na celu określenie czy osoba egzaminowana dobrze umie określić drogę zatrzymania do przeszkody itp.

Zadanie 10 Hamowanie awaryjne.
Zupełnie inne niż powyższe, ma na celu sprawdzenie czy osoba egzaminowana panuje nad pojazdem podczas awaryjnego hamowania oraz jej czas reakcji. Głównie przeprowadzana w warunkach zimowych na zaśnieżonych nawierzchniach ;)

Zadanie 11 Zachowanie wobec innych kierujących.
Tu oceniane będzie wszystko, używanie kierunkowskazów, czytelność zachowań, ustępowanie pierwszeństwa itp.

Zadanie 12. 13 14

W tych zadaniach będzie oceniane Wasze zachowanie w stosunku do znaków, sygnałów świetlnych oraz poleceń osób kierujących ruchem.
Czyli czy reagujecie prawidłowo na zakazy nakazy ostrzeżenia znaki poziome itp. .

Zadanie 15, Technika kierowania pojazdem.
Czyli właściwe używanie skrzyni biegów, wciskanie sprzęgła podczas zmiany biegów ; ) Nie gaśnięcie pojazdu podczas ruszania, właściwe operowanie kierownica itp.

Zadanie 15.1
Dynamika jazdy
 Każdy jest poirytowany jak jedzie taki przed Wami 30 na godzinę i nie rozpędza się wcale. W dynamice chodzi o to aby pomiędzy przeszkodami ( skrzyżowania, przejścia dla pieszych itp.)  jak najszybciej osiągać prędkość optymalną mając oczywiście na uwadze ogólne zasady ruchu drogowego. Jak da się jechać 50/km /h to starajcie się w miare szybko się rozpędzać do tej wartości .
Zadanie 15.2  Dostosowanie prędkości do warunków ruchu.
To proste ruch na drodze wzmożony wszyscy jadą 35 km/h to jedziemy tyle samo.
Pusta droga można jechać 50/km/h to tyle jedziemy.
Pada śnieg ? Może jednak wolniej.
Mgła ? 50km/h to jednak za dużo ?
Pamiętaj ty decydujesz biorąc pod uwagę warunki ruchu .

Zadanie 15.3  Sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.
Jedna ręka na kierownicy ?
Wciskanie sprzęgła podczas hamowania ?
Brak redukcji biegów ?
Wszystko to będzie oceniane spokojnie nikt na tym zadaniu nie oblał ;)

Zadanie 16.  Przekroczenie dopuszczalnej prędkości

Hmm są różne, Głównie oceniane będzie to czy reagujecie na zmianę prędkości.
Czyli na przykład jedziecie 50 km/h i nagle strefa zamieszkania 20km/h 
Wiedzieć trzeba też że nie należy sztywno trzymać się tej liczby, bezpieczniej będzie jechać około 48 km/h na ograniczeniu do 50km/h i adekwatnie do innych wartości.
I patrzeć na znaki które te prędkości wprowadzają.

Pamiętajcie jeśli w jakimś zadaniu popełnicie błąd egzaminator ma obowiązek niezwłocznie Was o tym poinformować ze wskazaniem na czym błąd polegał aby dać Wam możliwość poprawy wykonywanego zadania.
W szczególności należy się wystrzegać rzeczy mogących przerwać egzamin.

Kolizja drogowa

Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.

Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio prze nimi.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu.

Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd.

Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.

Niezastosowanie się do:

  • sygnałów świetlnych,
  • sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
  • sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
Niezastosowanie się do znaków:
  • „zakaz wjazdu",
  • „zakaz ruchu w obu kierunkach",
  • „zakaz skręcania w lewo",
  • „zakaz skręcenia w prawo",
  • „nakaz jazdy..."
  • „linia podwójna ciągła",
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
  • na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
  • na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
  • pojazdom szynowym,
  • rowerzystom,
  • podczas zmiany pasa ruchu,
  • w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
  • podczas włączania się do ruchu,
  • podczas cofania.
Naruszenie zakazu zawracania.

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h

Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania

Naruszenie zakazu wyprzedzania:

  • na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi.
  • przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
  • na zakrętach oznaczonymi znakami ostrzegawczymi,
  • na skrzyżowaniach,
  • na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
  • na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania.

Wyprzedzanie w niewłaściwej strony. 

Natomiast we wszystkich innych przypadkach macie drugą próbę z której warto skorzystać ;)

Powodzenia ;)